Sunday, October 7, 2012

Analisis Semi Final Piala Malaysia 2012: Jangan biarkan Lions ke Final!

Separuh akhir pertama Piala Malaysia berakhir dengan Lions seri 1-1 dengna ATM dan Kelantan menewaskan Selangor 1-0 di Kota Bharu. Sengit jugak sebenarnya semi final Piala Malaysia tahun ni. Semua team ada misi tersendiri. Selangor dengan misi 33, Kelantan nak rampas balik Piala Malaysia lepas kalah kat final tahun lepas pada Negeri Sembilan, ATM nak menang selepas berbelanja besar dan sudah semestinya Lions nak berlagak bawak Piala paling ulung Malaysia ke seberang tambak.



Dalam banyak-banyak, aku paling tak nak Lions menang. Why? well, because i'm a Malaysian and i don't want to see the most prestigious cup pergi ke seberang sana. So, i guess i'll be supporting ATM for this week's second match in Selayang. Fan base ATM setakat ini adalah anggota tentera and mungkin yang neutral since diorang beli ramai star player. Aku pergi game ATM vs Kelantan time group stage, well diorang ada band sendiri untuk meriahkan suasana. Dari segi marketing, i see them doing quite good. Untuk game liga perdana, diorang buat cabutan bertuah untuk peminat yang datang. Hadiah lumayan jugak. Tak silap aku dapat Ipad and handphone. Well, ramai kata itu macam beli peminat. Well, dalam dunia kapitalis ni you need that. It's hard for clubs to survive kat Malaysia sebab sokongan peminat berdasarkan semangat kenegerian, even itu pun tak cukup kuat nak tarik peminat. Mungkin kerana lebih ramai rakyat Malaysia yang tinggal di negeri di England, Sepanyol dan Italy mungkin? Nak tak nak most clubs kena buat short term marketing strategy untuk tarik peminat. Well, at least ATM might stay a bit longer than MBPJ dan UPB Myteam.



Selangor pulak setakat ni nampak improvement since Amri Yahyah atau yang supporter Selangor panggil Wak Am main balik lepas kena gantung kerana tumbuk telur Ghaddar. Tapi masalah Selangor adalah yang orang putih panggil strength in depth. Tak ada player yang sama quality on the bench. Bahkan rasanya first 11 diorang paling lemah di antara 4 pasukan yang ada dalam semi-final. Diorang mungkin ada striker paling terkenal, tapi yang lain tak berapa nak menyerlah. Ini bukan setakat aku je cakap, tapi supporter Selangor sendiri cakap. Asra injured, Safiq tak berapa nak menjadi, now Rozaimi pun tak ada. So, diorang agak light. Dengar ceritanya untuk 2nd leg TSAM mintak half stadium untuk supporter Kelantan. Kalau ikut masa aku tengok Selangor vs Pahang kat SSA arituh, aku rasa dia mintak 3/4 pun boleh. Tak tau mana pergi supporter Selangor. Padahal aku rasa SSA tu dah betul-betul tengah bandar Shah Alam. Orang Shah Alam pun malas nak pergi, dah macam mana? So, untuk second leg ni diorang kena try market habis-habis. Takkan nak biar home ground jadi away ground? Orang Selangor, tak kiralah dari mana, Gombak,Kuala Langat,Hulu Langat, Petaling Jaya, Ampang, semua kena turun. Kalau tak, stadium akan penuh dengan fan Kelantan, and bila itu jadi, pressure akan lebih kepada Selangor.



Kelantan pula sekarang ni antara calon pilihan ke final. Yang menjadi penghalang diorang adalah keletihan atau fatigue. Ini boleh nampak masa Quarter final lawan Felda. Bermain dalam AFC Cup sedikit sebanyak menyusahkan diorang. Well, ini biasa. Kalau tengok kat Eropah pun, bila main UEFA Champions League or UEFA Cup, team akan effect. Itu untuk liga Eropah yang fixtures dia tersusun, Kelantan main AFC Cup dan lepas tu Liga Malaysia yang FAM buat jadual bersepah, so effect dia lagi teruk. Nampak piya letih dan off form. Burden piya lebih tahun sebab Mat Yo off form. Bila piya off form, effect satu team. Sebab tu agaknya masa lawan Selangor kat KB, Bojan rehatkan piya. Ada jugak kata dia sakit mata, tapi bagi aku bagus dia rehat.



Lions pulak team paling tak pressure. Diorang tak rugi apa kalau tak ke final. Ini first season diorang main and dapat 2nd place Liga dan semi-final Piala Malaysia. Itu dikira satu kejayaan dah tu. Next season diorang boleh meningkat lagi. Lions memang berkualiti. Gabungan pemain muda dan national team nampak mantap di bawah tunjuk ajar V.Soondramoorthy. Aku pun tak sure if aku eja nama dia betul. Walaupun ramai kata diorang mantap sebab main kat padang sintetik, tapi based on few games yang aku pergi and cover the matches, Lions main memang mantap. I'd say lagi bagus dari national team diorang. Full of energy, tersusun. Under Shahril Ishak and Baihakki Khaizan, the younger players dapat belajar banyak. But still, aku harap diorang kalah teruk kat Selayang nanti.

Players to watch:
ATM- Marlon Alex James, Hairuddin Omar, Zaquan Adha
Selangor - Amri Yahyah, Bosko Balaban, Safiq Rahim
Kelantan - Badri Radzi, Nor Farhan, Ghaddar
Lions XII - Shahril Ishak, Baihakki Khaizan

Well, itu analisis aku untuk Semi-Final ni. Prediction aku adalah Kelantan and ATM to compete for the cup. Siapa menang piala itu tunggu dulu. So, pada anda di KL, jom ke Selayang dan maki singapore dan pada anda yang di Selangor, jangan biarkan Shah Alam jadi Kota Bharu.

-Tanah Tumpahnya Darahku-

1 comment:

  1. Semangant yang hilang
    http://www.youtube.com/watch?v=aHn3OtVAhRg

    ReplyDelete