Thursday, January 3, 2013

Footie Friday: Liga Malaysia 2013 dah start hoi!

Kick off pertama season ni akan menyaksikan pertembungan epic atau ulangan Final Piala Malaysia yang lalu di antara Kelantan menentang ATM. Kedua-dua pasukan dilihat weakened apabila kehilangan beberapa key players. Kelantan kehilangan striker dan ATM kehilangan barisan pertahanan. Tiada lagi kelibat Mat Yo (Johor Darul Takzim), Ghaddar ( Felda Utd) dan Nurul Azwan Roya (JDT) untuk Kelantan, dan tiada Aidil Zafuan,Zaquan Adha dan Azmi Muslim (JDT) untuk ATM. Kelantan menggantikan Ghaddar dengan Keita Mandjou dan ATM mendapatkan Shukor Adan untuk membantu. 

Kelantan untuk season ini akan berdepan cabaran getir. Banyak pasukan dilihat mampu mengancam The Red Warriors. Selangor menambah Mahalli Jasuli, Afiq Azmi dan penyerang import berbisa Forkey Doe dalam team mereka. JDT jangan cerita. Daniel Guiza je dah kata nak score 50 gol. Mereka bukan setakat menambah pemain berkualiti, bahkan jurulatih berkualiti. Mereka ada Fandi Ahmad dan Khairul Azman. Perak juga dilihat menambah pemain berkualiti, Farizal Marlias antaranya. 

T-Team juga mampu memberi ancaman apabila Peter Butler diberi kebebasan untuk membentuk pasukan beliau sendiri. Bekas kapten Kelantan, Marzuki akan membantu pemain Import George Boateng mengemudi pasukan. Ditambah Caleb Folan di bahagian serangan, T-Team boleh meranapkan impian mana mana pasukan. Jangan dilupa LionsXII. Pastinya Lions bersemangat, terutamanya Baihakki Khaizan dan Shahril Ishak selepas memenangi Piala AFF Suzuki 2012. Walaupun terdapat rombakan pada pasukan, tapi LionsXII mampu menjadi spoiler atau pencabar juga seperti tahun lepas. Menarik juga untuk tengok pertemuan Felda menentang kelantan. Kenapa? Sebab Ghaddar sudah confirm bermain dengan Felda season depan. 

Liga Perdana tidak kurang hebatnya. Banyak pasukan hebat bermain di Liga Perdana. Siapa yang bakal naik ke Liga Super, itu yang akan menjadi rebutan. KL, Kedah dan mungkin Sime Darby akan berusaha nak naik ke Liga Super 2014. Kedah dan KL terutamanya. KL pastinya mahu melupakan season lepas apabila menjadi pasukan belasahan dalam Liga Super dan mahu bangkit menjadi kuasa besar yang pernah mereka jadi di bawah Tan Sri Elyas dahulu. Kedah pula, mereka hanya kehilangan Amar Rohidan tapi dapat mengekalkan dua big name mereka, Khyril Muhymeen dan Baddrol Bakhtiar. 

Anda dah bersedia untuk ke stadium dan sokong pasukan masing masing? Kalau boleh ke stadium sokong Malaysia, boleh juga ke stadium sokong pasukan negeri. Ayuh, ke stadium semua. 

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment