Wednesday, May 15, 2013

Kalau Bukan Korang, Siapa Lagi?

Selama ni kita selalu dengar Island Hopping, City Hopping, atau dalam erti kata lain mengembara dari satu tempat ke satu tempat. Hari ni aku nak kongsi kat korang pengalaman aku stadium hopping dalam sehari.Tak taulah korang pernah buat ke tidak, tapi aku gagahkan juga Stadium Hopping ni. 

Jumaat lepas, 10 Mei, aku try juga Stadium hopping ni. Dalam sehari aku tengok 2 game. Korang yang tengok kat TV tu tak bolehlah kira stadium hopping. Aku pergi tengok 2 game tempatan. Walaupun jaraknya tak adalah jauh sangat, tapi logiklah. Kau nak jauh jauh memang tak sempatlah kau nak pergi. Aku pergi both game dalam Lembah Klang.

First game aku pergi adalah game KL vs Perlis. Liga Perdana punya game. Game pukul 4.45 petang, so lepas Solat Jumaat, aku terus siap siap and gerak ke Stadium KLFA, Cheras. Aku jarang dapat tengok game KL ni sebab main petang weekdays. Hari tu aku cuti, so dapatlah aku ke sana. Sampai je aku ke Stadium tu, aku tengok banyak juga kereta. Sedap juga rasa sebab rasa macam ramai orang. Sekali aku masuk tengok, kosong. Adalah berapa ketul. Rupanya lagi ramai pergi jogging and makan kat KFC dan kedai tepi jalan kat stadium tu. Padahal stadium kat sebelah je. Orang Cheras ni serupa orang Shah Alam juga. Stadium dekat tapi malas nak pergi. So, berbalik pada game tu. Ya, game itu sangat dull atau bosan. First half, KL banyak menyerang. Terloncat loncat juga aku dari kerusi tu. Pada yang baru follow blog ni, aku penyokong KL. Sampailah habis first half, tak gol jugak. 0-0 45 minit pertama. Sementara tunggu nak 2nd half tu aku tengok keliling. Ada 2 pemandangan yang menarik perhatian aku. First adalah seorang bapa yang menyarung jersi KL zaman semi-pro yang bawak 2 orang anak dia yang masih kecil untuk tengok game KL. Itulah passion. Aku senyum je tengok dan harap satu hari nanti aku akan buat benda yang sama jugak. Pemandangan kedua menghilangkan senyuman aku terus. Aku nampak seorang lelaki berpakaian kemas, pakai spek hitam dan ada fon kat tangan. Ya, itulah ciri ciri seorang bookie. Dia duduk kat penjuru atas Stadium KLFA tu. Lepas nampak mamat tu aku dah lebih kurang tau apa akan jadi 2nd half. Tekaan aku betul, 2nd half Perlis score 2 bijik. 2 gol mudah. Aku mencarut carut dalam hati. Babi semua ni. Apa lah nak jadi dengan KL ni. Memang gelap masa depan KL ni. Kalah game ni, KL makin dekat untuk main kat Liga FAM. Padahal awal season hari tu, aku rasa KL boleh naik Liga Super sebab nampak meyakinkan dalam Pertandingan Piala KL. Malangnya KL ni tak dijaga dengan betul. KL yang suatu masa dulu merupakan kuasa besar kini makin malap. Dah sampai masa KL dijaga oleh individu yang sayangkan bola sepak KL berbanding kocek masing masing. Aku tinggalkan Stadium KLFA dengan hati yang duka dan kecewa.

Habis game KL, aku pecut dan tempuh jam untuk ke Stadium Shah Alama untuk tengok game Selangor vs Perak. Aku dapat rasakan game ni menarik. Selangor nak kejar Lions dan Perak nak jarakkan diri dari bottom half. Both teams ada player berkualiti. Perak dengan kemasukan Paolo Rangel berbeza dengan masa 1st half of the season. Selangor pulak dengan Amri Yahyah, Forkey Doe dan Mahali Jasuli yang semakin menyerlah ala Gareth Bale. Ya, memang game menarik. Ditambah pula dengan kehadiran penyokong yang bolehlah kata ramai walaupun stadium tak penuh. Game malam pun boleh tak penuh, apatah lagi game KL yang main petang time orang tak balik kerja lagi. Kedua dua pasukan bermain cantik dan saling menyerang. Perak score dulu dari freekick yang cantik sampai Sharbinee terlanggar tiang cuba nak capai bola, tapi tak boleh. 1-0 kepada Perak sampai habis first half. 2nd half Selangor usaha nak score. Perak sekali sekali counter attack. Dekat nak habis game, pertahanan import Perak, Rafael Silva dilayangkan kad merah. Selangor ambik peluang itu dengan berbesar hati dan menjaringkan melalui satu rembatan kencang dari Raimi Md Noor. Raimi ni dulu satu sekolah rendah dengan aku, tak sangka dia main Selangor dan aku tengok je dari jauh. Power. Masa tamat dan keputusan seri 1-1. Perak lega, Selangor hampa sebab makin susah nak kejar Lions.

Apa bezanya 2 game ni? Ya, first game KL vs Perlis berakhir dengan KL kalah dan perlawanan yang membosankan kerana tak ada idea serta stadium yang lengang. 2nd game, Selangor vs Perak, perlawanan yang menarik, gol lawa, Stadium hampir penuh. Tapi menonton game Selangor vs Perak aku menguap. Siapa pun yang gol, aku tak bersorak. Aku tak ada rasa atau jiwa nak melompat bila Perak atau Selangor score. Biarlah gol lawa pun. Cuma terdetik rasa bangga bila Raimi score. Nak banding dengan KL punya game, aku rasa pedih dia, aku rasa sedih dia, aku rasa marah dia. Semuanya lengkap. Biarlah KL main macam taik pun, tapi aku rasa semua tu. Rasa nak menitik air mata. Itulah sebenarnya yang korang akan rasa kalau korang connected dengan team korang. Korang akan rasa sedih dia, korang akan rasa happy dia.

Ini adalah percubaan pertama aku untuk Stadium Hopping dan bukan yang terakhir. Aku masih simpan cita-cita untuk pusing stadium di seluruh dunia, tapi aku mesti habiskan yang dalam Malaysia dulu. Biar apa pun jadi aku akan cuba untuk complete pusing semua stadium kat Malaysia. Kepada korang yang baca ni, cubalah. Kalau tak nak stadium hopping pun, pergilah stadium pasukan sendiri. Kalau bukan korang, siapa lagi? 

-Tanah Tumpahnya Darahku-


No comments:

Post a Comment