Friday, February 4, 2011

Pemain 'Import'



Agak lame aku tak update blog ni..sorie sebab bizi gile..ok,untuk topik kali ni, kita akan cakap pasal satu topik yang bleyla kate agak berat. Pemain 'import'. 'Import' yang aku maksudkan ni bukanla macam Singapura or Indon(Gonzalez) punye style, tapi merujuk kepada kes2 dimana pemain yang bermain atau tinggal di luar negara, tetapi mempunyai darah Malaysia. Dalam Bahasa Inggerisnya kite panggil 'Granny Rule'.

Kes ni bukanlah satu perkara yang baru. Banyak negara dah buat benda ni, especially United Kingdom yang terdiri daripada negara2 seperti England, Wales, dan Ireland. Sebagai contoh, Ryan Giggs lahir di England tetapi bermain untuk Wales, Vinnie Jones pon same..Atau pemain2 dari Perancis yang tak dapat menembusi skuad Perancis so diorang main untuk negara tok nenek diorang, macam Freddie Kanoute main untuk Mali walaupun die sebenarnye orang Perancis. Kat Asia Tenggara ni pulak, dua negara yang dah mula carik pemain2 yang bermain di liga luar tetapi ada darah negara tersebut macam Filipina dan Indonesia. Filipina dah mula merekrut ramai pemain yang bermain di Liga Inggeris tetapi mempunyai darah Filipina seperti adik beradik Phil dan Jim Younghousband yang pernah berlatih di Akademi Chelsea dan juga Indonesia yang mendapat suntikan semangat dengan ketibaan Irfan Bachdim yang bermain di Liga Eredevisie Belanda.

Seluruh Malaysia kini kecoh selepas penemuan seorang bintang berdarah Malaysia yang kini bermain di Liga Australia, Brendan Gan. Brendan lahir dan tinggal di Australia namun memiliki pertalian dengan Malaysia melalui bapanya yang merupakan rakyat Malaysia yang lahir di N. Sembilan.Brendan kini bermain bersama pasukan Sydney United dan merupakan antara bintang yang menjadi perhatian di Australia. Kalau terlambat, alamatnye Australia akan dapat player ni.



Ramai lagi sebenarnya player kat luar tapi ada darah Malaysia, contohnya seperti Tadashi Takeda. Mamat ni lahir di Pulau Pinang dan kini bermain di Liga Divisyen 2 Jepun. Malangnya die dah kata dia taknak main untuk Malaysia.


Ini pulak Tam Shean Tsung. Die kini sedang berlatih di Akademi Sao Paolo di Brazil. Pemergian beliau ke Brazil sebenarnya ditaja oleh sebuah Kelab Divisyen 1 Jepun iaitu Yokohama FC. Status beliau samada mahu bermain untuk Malaysia atau tidak, masih tidak diketahui.




Yang kat atas ni special sket coz die masih budak. Tapi melihat pada skil dan teknik yang dia ada, die sangat berbakat. Nama die Wan Kuzain Wan Kamal.Dia bermain di sebuah akademi di USA. Die dikatakan mempunyai kebolehan setaraf Messi dan semestinya die merupakan prospek yang menarik untuk Malaysia. Bayangkan kalau Malaysia ada player macam Messi, World Cup is not a dream..


This little fella bernama Ash Hameed dari Selangor. Tak, die bukan salah seorang pelancong yang melawat ke Training Ground Queens Park Rangers, sebuah pasukan yang bakal naik ke BPL dari Liga Championship England. Die berumur 13 Tahun dan selepas membantu Kelab Crest Academy memenangi Middlesex Watkin League Cup, die berjaya memikat kelab QPR untuk memberinya kontrak untuk 2 tahun.


Ah, the one we missed. Shaun Maloney. Aku jumpa die dalam game Championship Manager pada suatu masa dahulu. Anak Scotland kelahiran Miri ni mula-mula aku ingat hanya mitos until aku tengok die main untuk Celtic, Aston Villa dan Celtic balik. Aku ingat it was just a joke until commentator ade sebut dalam satu game mase die main untuk Aston Villa, " This Malaysian born boy". Baru aku sedar, ianya betul. Namun kita terlambat, die sekarang main untuk Scotland. Mamat ni memang bagus. How i wish die main untuk Malaysia.

Kesimpulannya di sini ialah, pemain-pemain 'import' ni perlu dipantau kerana jika betul-betul bagus, kita kena bertindak pantas untuk memanggil mereka. Jangan biar ramai lagi bakat-bakat seperti Shaun Maloney ni terlepas. Let's start with Brendan Gan. Kempen untuk memanggil pemain-pemain ini sudah mula rancak di Internet. Diharap mereka ini mampu membantu menaikkan negara kita bersama-sama pemain-pemain tempatan. Mereka juga boleh menjadi duta dan contoh kepada pemain lain bahawa, pemain Malaysia mampu bermain di Liga Antarabangsa. -Tanah Tumpahnya Darahku-

1 comment:

  1. harap2 lh brendan gan nak main skali.kan dia ada 2 kerakyatan.urhm.

    ReplyDelete