Monday, February 7, 2011

Malaysia VS Hong Kong


Kepada semua penyokong tegar Harimau Malaya, konfirm korang dah tau Rabu ni ade friendly lawan team dari Asia Timur, iaitu Hong Kong.

Ok, ape yang kite tau pasal Hong Kong selain daripada filem-filem Jackie Chan, Jet Li dan Stephen Chow? ok, Persatuan Bola Sepak Hong Kong (HKFA) merupakan persatuan yang bertanggungjawab terhadap bola sepak di Hong Kong. Walaupun Hong Kong kini berada di bawah pentadbiran China, mereka tetap merupakan sebuah negara, oleh itu, mereka layak bermain di peringkat antarabangsa.


Perlawanan antarabangsa pertama Hong Kong adalah pada tahun 1949 menentang Korea Selatan. Kemenangan antarabangsa pertama mereka adalah pada tahun 1953 apabila mereka menewaskan Korea Selatan 4-0. Hong Kong mempunyai sejarah tersendiri dengan melayakkan diri ke Piala Asia dalam 3 daripada 4 edisi awalnya dan berjaya mendapat tempat ketiga ketika Piala Asia dianjurkan oleh mereka.


Pada tahun 2009, Hong Kong menewaskan Jepun untuk meraih pingat emas bola sepak dalam Sukan Asia Timur (lebih kurang macam sukan SEA). So, untuk perlawanan kali ni, kita dapat saksikan pertemuan di antara dua Juara, Juara Asia Timur vs Juara Asia Tenggara.Buat masa ini, ranking Malaysia lebih baik berbanding Hong Kong kerana mereka berada di tangga 146 dan kita berada di tangga ke 142.

Kepada semua penyokong, jangan jadikan alasan ini hanya sekadar friendly sebagai jalan keluar anda untuk tidak bersama-sama ke stadium.dan menyokong pasukan kesayangan kita. Ayuh kita penuhkan stadium sepertimana kita penuhkan semasa perlawanan akhir Piala AFF Suzuki yang lalu. Pemain ke-12 sangat penting untuk mencapai kemenangan!ayuh Harimau,kita gegarkan Stadium Shah Alam!!!


Aummm!!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment