Wednesday, February 23, 2011

Review Kelayakan Olimpik 2012: Pakistan Jatuh ditimpa eskalator



Malam tadi Skuad Harimau Malaya sekali lagi meneruskan kecemerlangan dengan menundukkan sekumpulan penjual karpet dengan 2 jaringan yang menarik daripada 2 orang pemain tengah skuad kebangsaan iaitu Wan Zaharulnizam dan Mohd Irfan Fazail. Sekali lagi aku berjaya ke Stadium untuk menonton ditemani sepupu aku Mohd Syahidan b. Shaari. Apa yang aku tengok pasal skuad bimbingan Ong Kim Swee ini adalah mereka tiada pemain kreatif yang mampu memberi ancaman. First half aku menyumpah2 kerana Malaysia mengamalkan corak permainan zaman-zaman dulu, dengan long pass ke Striker. Tiada posession, pemain malas, pemain tunggu bola dan bercelaru. Second half ada improvement walaupon tiada gol. Gol-gol yang dijaringkan memang cantik, namun harus diingat bahawa kedua-dua gol berpunca dari kesilapan pertahanan Pakistan. Jika Ong Kim Swee tidak berusaha mengatasi masalah ini, Skuad muda kita akan berdepan masalah jika bertemu pasukan yang lebih kuat seperti Jepun, Korea Selatan atau mana-mana negara Arab.


Sepanjang permainan, banyak kali pahala aku kurang dan dosa aku bertambah kerana banyak perkataan kurang enak dan carutan yang keluar dari mulut aku dek pemain Pakistan yang sangat lembik. Berlaga sikit, berguling macam kena tembak. Mungkin pemain Malaysia sepatutnya sudah tahu taktik Pakistan kerana naik eskalator pun diorang boleh jatuh (rujuk suratkhabar hari Selasa) inikan pula berlaga dengan pemain-pemain kita yang sasa. Tapi selembik-lembik diorang, diorang pandai kungfu jugak. Tak percaya? tanya Khairul Fahmi yang kena terajang dengan pemain Pakistan. Padan muka kena red card.

                                                                           

 VS







Malam ni aku berpeluang mendekati dua pasukan penyokong yang menggamatkan stadium. Mula-mula aku dapat merasai menjadi sebahagian daripada Ultras Malaya. Mereka sangat friendly. Diorang memang semangat ajak penyokong skuad Harimau Malaya untuk join diorang. Walaupon korang tak tau chant diorang or pergerakan, dont worry, korang akan dapat tau on the spot coz diorang ade untuk lead. Aku yang memang buta kayu bab-bab menari ni terus jadi terer. Hahaha..Thumbs up to them coz semangat menyokong pasukan Malaysia dan terus bersorak sepanjang 90 minit permainan. Next, aku join pulak kumpulan rebana ubi Selangor. Diorang ni selalu ada untuk game2 Selangor. Game Malaysia aku tak sure diorang selalu ade or tak sebab ini kt Shah Alam, so mestila diorang ada. Diorang ni terdiri daripada pakcik-pakcik ataupun dikira golongan senior. Diorang ni kira orang yang bagi kiu untuk penyokong bersorak. Korang boleh kate aku bias coz dalam entri aku yang lepas aku ade cakap aku lebih suka dengar sorakan berbanding ketukan gendang, tapi malam ni menguatkan lagi fakta tu. Aku duduk dengan Ultras sekejap je, tapi aku lebih terasa semangat berbanding duduk sepanjang 90 minit dengan pasukan rebana. Serius. Yang lebih mendukacitakan aku adalah, ada sebilangan pemain gendang yang mempersendakan chant dan movement Ultras dan setiap kali Ultras cuba mengajak penyokong bersorak bersama mereka, pasukan rebana ini seakan-akan mengacau dengan sengaja memainkan rentak rebana yang memerlukan penyokong bersorak sedangkan ketika itu mereka sedang berehat. Mungkin disebabkan perbezaan ideologi di mana Ultras diterajui oleh orang muda dan Pasukan Rebana ditunjangi oleh golongan senior. Walau ape pon, keduanya patut bertoleransi kerana kedua-duanya diasaskan untuk menyokong pasukan Harimau Malaya. Tidak perlu ada persengketaan kerana apa yang penting adalah skuad Malaysia. Kepada penyokong-penyokong yang membanjiri stadium malam tadi, terima kasih dan tahniah kerana terus menyokong Harimau Malaya. Next stop, Lahore!

p.s: sorie takde gamba coz aku tak bawak kamera kali ni.


-Tanah Tumpahnya Darahku-


No comments:

Post a Comment