Saturday, October 29, 2011

Review: Penutup TIrai Liga Bola Sepak Malaysia 2011

Ye..maka dengan ini tamatla Liga Bola Sepak Malaysia untuk 2011.. Sebagai penutup tirai, kita disajikan dengan pertembungan best Terengganu lawan Negeri Sembilan..Well, ramai orang termasuk aku sendiri rasa Terengganu boleh menang..tapi macam biasala, bola itu bulat ditambah lagi dengan gemuruh main kat Final Piala paling berprestij di Malaysia..

First half, dah nampak Skuad Jang mengasak bertubi-tubi..Dari kiri kanan, crossing datang..Memeningkan kepala pertahanan Terengganu..Pace Kajang Express, S Kunanlan, trickery dan workrate yang mantap dari Shahurain dan ketenangan dan ketegapan Hai O..Kucar kacir defend Ganu..Tapi Ganu pon hebat juge..Ashaari, Manaf, Hadi, Joseph Kalang, bila dapat bola, passing dan movement diorang cantik..diorang dah dapat baca pergerakan masing-masing..Tapi 1st half berakhir 0-0..

Sambung second half..Mula-mula Negeri Sembilan nampak macam nak teruskan plan diorang dengan mengasak habis-habisan..tapi Terengganu plak yang nak mengganas..Habis diasaknye kubu Negeri Sembilan sampai pening Farizal, Aidil, Zamani n Irwan dan rakan-rakan..Akhirnya gol di pentas final muncul jugak..Manaf Mamat berusaha melepasi pertahanan Negeri Sembilan..Semangat dia memang mantap..passing pada Ashaari a.k.a Saha dan Saha terus rembat..Deflect kena kaki defend Negeri Sembilan, melambung melepasi jangkauan Farizal Marlias..1-0..

Negeri Sembilan dah mula pening..Terengganu terus menyerang..Punyela sedap berbalas serangan, sekali Negeri Sembilan dapat free kick..Free Kick Kuna takdela bahaya mana pun..Basic menjadi seorang GK adalah handling dan malam ni Sharbinee fail teruk,..dahla fumble cross dari free kick yang lemah, fumble sampai masuk dalam gol..adoi..1-1..

Lepas gol tu boleh nampak dah siapa akan menang..Negeri Sembilan makin bersemangat, Terengganu moral dah down..Memang biasa bila simple mistake macam tu boleh menjatuhkan moral pasukan..apatah lagi diorang dah terbayangkan piala..Negeri Sembilan terus asak, dan satu cross yang cantik disambut dengan lipat yang cantik dari Hai O..3 kali ke final dan 3 kali score..2-1..

So, dengan itu, Negeri Sembilan merupakan JUARA PIALA MALAYSIA 2011..Tahniah diucapkan kepada Coach Azraai Khor dan anak-anak buah dia..Kalau tengok performance, diorang layak menang..So, tahniah aku ucapkan..

Pada peminat bola sepak Malaysia, masih ada game lagi..jangan risau..Besok Skuad Sukan SEA kita akan bertemu Laos kat Stadium Shah Alam jugak..so marilah kita penuhkan stadium macam tadi!!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

3 comments:

  1. celah mana kuna dapat free kick? tengok ke tak? ke baca report kat paper je? heheh

    ReplyDelete
  2. Mana ada gol yg Sharbinee fumbled tu dari free kick, tengok betul2.......

    ReplyDelete
  3. hahaha..sorie2..salah info..tengok..bukan free kick, tapi cross..my mistake..

    ReplyDelete