Saturday, December 17, 2011

Lazy Weekend: A Short insight of Ultras Malaya

Jumaat malam aku dapat opportunity untuk berjumpa dengan 2 orang legend dalam gerakan ultras di Malaysia..Both merupakan antara tunjang dan penggerak utama kepada Ultras Malaya..I wont say their names here sebab hey, what's the fun in that?kalau korang nak tau siapa, korang kena tengok program tu nanti..What Say Youth kat www.mobtv.my..Apa yang aku boleh cakap is that, itu jela program yang bagi scoop paling mendalam dan jujur mengenai Ultras Malaya..Takde ayat-ayat cover, free flow dan probably paling banyak maklumat mengenai Ultras Malaya berbanding program kat TV or Surat khabar yang banyak do's and donts..



Well, tugas aku kat sini bukan nak promote program( BTW, i'm the host), haha..but by meeting them, aku nak ceritakan apa yang aku dapat mengenai Ultras Malaya ni kat korang..One thing yang sangat jelas is that, they love football..ok, guna ayat orang putih tak dapat nak sampaikan maksud..diorang sayangkan bola sepak Malaysia..Diorang akan buat apa saja untuk mempertahan dan menaikkan bola sepak Malaysia..I can say that, they'll do more than what FAM will do..They'll give more than what FAM can give..Ye, mungkin ada yang tak setuju, but hey, it's my opinion..I'd say they'll do a far greater job than FAM..



Ultras sering disalah anggap oleh certain people sebagai pengacau..Well, they are'nt..Diorang menjerit, melompat semua tu bukan saja-saja..They have their own reasons doing that..Macam kempen No Horn, More Chanting, ada sebab kenapa diorang laksanakan kempen tu..Bukannya diorang marah saja-saja korang tiup or picit hon tu..Nak tau kenapa, korang kena tengok program tu nanti..

Mainstream media n certain blogs mengutuk Ultras Malaya dengan mengatakan bahawa diorang ni bodoh sebab menyokong membuta tuli..Diorang akan buat team naik lemak and all other bad things..Well, you have your opinions and i have mine..Untuk aku, aku suka orang support aku even bila down..Samela macam pepatah Inggeris, A Friend in need is a friend indeed..So, a true friend, atau dalam konteks bola, a true fan will always be behind the team in all times..Aku percaya korang yang baca ni kalau time down pun berharap ada orang akan bagi sokongan moral or at least dengar keluhan korang right?So, that's what the Ultras do..

Well, aku tak nak cerita panjang kat sini..nanti korang tak tengok program aku..hahah..No la, i know most of you suka baca post pasal Ultras..Interested probably? Well, kalau nak tau lebih lanjut,korang tengokla program tu nanti bila keluar,,Aku akan inform..tapi kalau lagi nak tau, korang pergila stadium masa ada game, korang berkenalan dengan diorang..UM tatak sombong punyaaa..Well, that's all for now..Have a great day readers..:

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment