Sunday, February 5, 2012

Review: Harimau Muda vs Bahrain: I'm in England not Malaysia.

Well, first aku nak tanya, berapa ramai yang tau result game Malaysia vs Bahrain tadi kalau nak dicomparekan dengan result Chelsea vs MU? maybe ramaila yang akan jawab tahu. Next question, berapa ramai yang tengok Malaysia vs Bahrain berbanding EPL tadi? berapa ramai yang bersorak masa Hazwan Bakri score? Aku tak nak jawab, korang tolongla jawab. Hahah..

Aku agak kecewa tonight. Kecewa bukan kerana result, tapi kecewa kerana sikap rakyat Malaysia. Aku datang ke sebuah kedai mamak dengan harapan untuk bersama-sama menyokong pasukan kesayangan aku, Malaysia. Awal-awal aku sampai, aku tengok majoriti hadir dengan jersey MU or Chelsea and hanya segelintir yang pakai jersi Harimau Malaya. Fine. Aku okay as i think bak kata diorang dulu, pakai jersi apa pun tak apa, sebab jiwa tetap Malaysia. Then the game commenced. Dah mula aku dengar rungutan2 dari rakyat Malaysia yang perasan England. Dah ada yang resah dan tarik muka sebab tak tunjuk game EPL. Suddenly, Bahrain score kerana kelalaian barisan pertahanan. 1-0 to Bahrain. Time ni rakyat 'England' semua dah mula menjerit2 mintak tukar channel. Kerana suara majoriti, mamak tu tukar tunjuk game EPL. Maka dengan itu rakyat England ber IC Malaysia semua bersorak kegembiraan macam menang loteri.

Diorang lupa. Diorang lupa yang tengah lawan Bahrain tu anak-anak muda dari negara diorang sendiri. Diorang lupa yang tengah lawan Bahrain tu lah bagi diorang rasa gembira masa menang pingat emas Sukan SEA dulu. Diorang lupa yang Malaysia dah lama tak layak ke Peringkat Kumpulan Kelayakan Sukan Olimpik. Diorang tak sedar yang game MU vs Chelsea ada setiap tahun. Diorang tak sedar bahawa yang tengah lawan Bahrain tu tengah sedaya upaya menaikkan nama negara tanah tumpah darah diorang. Well, maybe semua yang aku kata ni tak relevan sebab diorang semua rakyat England.

Untuk post kali ni, aku tak nak usik pasal game. Kita kalah 2-1. Kita tak layak. That's it. But i really wanna comment about our supporters. Orang2 yang duk tengok EPL ni la yang menjerit2 mintak cuti masa Harimau Muda menang gold medal Sukan SEA. Ye,aku mengaku aku pun tengok EPL, but why cant we switch off on supporting EPL and unite untuk support perjuangan anak-anak muda Malaysia ni? Kenapa mesti bersorak2 mintak tukar channel? if boleh keep faith bila MU ketinggalan 3-0, kenapa tak boleh keep faith bila Malaysia ketinggalan 1-0?

Pada tahun di mana kita menjadi tuan rumah Piala AFF Suzuki dan bakal mempertahan kejuaraan tersebut untuk pertama kali, macam ni supporter kita? if tak pergi stadium aku fahamla, ini tengok kat TV pun perangai macam ni? Seriously, check your IC. You're not from London or Salford, you're a Malaysian moron. Support your national team first!

Fortunately, dekat dengan kedai mamak tu ada satu kedai makan melayu yang bukak Harimau Muda vs Bahrain. So, aku dengan ada lebih kurang 6 orang pelanggan lain dapatla bersorak masa Hazwan Bakri (budak KL ni!!)  score and sama2 kecewa masa Gary Steven Robbat terlepas bola dan membolehkan Bahrain score gol kemenangan. It was an incredible journey. Aku akan pastikan aku akan terus bersama Harimau Muda sampai final qualifier game diorang. Aku dah tengok since 1st round of qualifiers and aku akan terus menyokong Harimau Muda.

Kepada orang-orang England kat Malaysia, please check again your IC. If korang rasa IC korang tu tulis warganegara Malaysia, balikla ke pangkal jalan. Bukan aku kata tak boleh support team EPL, tapi pandai2la prioritize. Country comes first peeps. Kalau tak boleh menyokong ketika kalah, jangan bersorak ketika menang.

Kepada Coach OKS dan Harimau Muda, tahniah dan terima kasih kerana perjalanan yang menakjubkan ni. Terima kasih di atas usaha kalian untuk mengharumkan nama negara. Kalau dulu, kita takut nak lawan negara arab, but now, they are afraid of us. Tengok masa 2nd half and masa kita score, they look scared. We have the talent in the team.I can see a bright future dalam team ni. Short of key players macam Fadhli Shas, Syahrul Azwari,Fandi Othman, Izzaq Faris, tapi kita tetap memberi saingan. Thank you for this incredible journey Harimau Muda.!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

17 comments:

  1. I can see where you're coming from. I get it. It is so sadly true. But honestly I would like to point out 2 things though : 1) You tengok Malaysia game maybe cause you bukan ManU or Chel fan. I might be wrong but lets just say la. 2) It would be an outcry that this thing can happen in KL. But terus terang la kami orang kk sini macam biasa sudah. Harimau MALAYA yang main. Bukan Harimau MALAYSIA. Sorry to say but biar la if IC Malaysia but if itu la nickname Malaysia then might as well just watch EPL. Bukan orang malaya kan.. But still.. What you just said.. If I was there then ya la, very damn sad. But still a harsh reality.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry la orang KK, btw Harimau Malaya tu bukan bererti seperti yg anda maksudkan.. Harimau Malaya tu mmg nama harimau yg wujud di Malaysia yang mana diangkat menjadi haiwan kebanggaan negara kita.. Malayan Tiger.. spertimana ada Sumatran Tiger, African Tiger.. nama harimau kita mmg Malayan Tiger.. Nama saintifiknya Panthera Tigris Jacksoni = Malayan Tiger = Harimau Malaya... Tak percaya boleh search.. Bukannya saja2 tak nak nama Harimau Malaysia tapi nama harimau malaysia mmg tak wujud..

      Delete
  2. Come on la..You are using english words all over your post..Lolx..As much as i support M'sia, i would love to enjoy my weekend by watching a good game of football..

    ReplyDelete
  3. Orang KK: Well, it seems penggunaan nama Harimau Malaya, masih jadi isu. Just think of it, takkan selagi tak tukar nama Harimau Malaya to Harimau Malaysia tak nak support? Sekarang Joseph Kalang Tie pun dah main untuk Malaysia. Abaikan the name and support the team. Itu lagi penting kan?

    ReplyDelete
  4. Anonymous: Well, aku tak rasa salah if aku guna English untuk nyatakan pendapat aku? adakah dengan menggunakan bahasa inggeris bermakna aku tak boleh support Malaysia? Just ingat, ini blog, bukan akhbar, tiada kekangan dari segi bahasa. You cant enjoy your weekend by watching the national team play? well, that's funny because i enjoyed it.

    ReplyDelete
  5. bangang org KK ni.. kau faham tak HARIMAU MALAYA tu binatang.. kau cipta binatang nama HARIMAU MALAYSIA baru skuad MALAYSIA pakai nama HARIMAU MALAYSIA.. belajar tinggi2.. nama binatang pon tak tau..aku pon org SABAH!!!.. tapi malu dgn komen kau!!!

    ReplyDelete
  6. bro..benda nih dah jadi culture orang Malaysia..kita memang telah dilatih untuk berkiblatkan barat..cuma kat sini yang aku tak faham ialah..diaorang tengok bola BPL berTV-TV saban minggu..kononnya game berkualiti..ok fine aku terima..tapi apa yang diaorang tengok dan belajar pun aku tak faham..selalu dengar diaorang suruh Malaysia tiru cam BPL lah apa lah..tapi orang yang tengok tu sendiri tak penah nak tiru fans-fans BPL yang datang tengok bola ke stadium saban minggu untuk menyokong pasukan diaorang, kenapa diaorang sendiri tak boleh tiru passion fans-fans di England?? pelik..

    Pasal isu Harimau Malaya nih..please lah..yang main dengan Bahrain itu adalah Harimau Muda..bukan Harimau Malaya..and untuk pengetahuan anda di Sabah & Sarawak..Harimau Malaya itu adalah sejenis haiwan..harimau yang dijumpai di hutan-hutan di Malaysia..oleh kerana waktu harimau itu dijumpai, Malaysia masih lagi menggunakan nama Malaya, maka pengkaji haiwan memberikan nama Harimau Malaya kepada haiwan itu..dan nama itu diambil untuk diberikan sebagai "nickname" kepada skuad kebangsaan kita..itu sahaja..so jangan cetek akal sangat pasal nama-nama nih..ok.. :-)

    Hopefully one day they will change..itu sahaja..kita nak ubah mereka memang tak boleh..semua dah besar panjang kote dah berbulu..hanya mengharapkan generasi akan datang lah..ingat jek.."kalau kita ada anak, dan anak kita tak pandai dalam pelajaran di sekolah. adakah kita akan buat tak peduli kat anak kita dan sokong anak jiran sebelah yang cemerlang di sekolah??" fikirkan..

    ReplyDelete
  7. Anonymous: Sabar. Rileks bro,jangan marah2. Kena terangkan elok2. Bagi faham. Ramai yang masih tak faham kenapa kita guna nama Harimau Malaya dan bukan Harimau Malaysia. Maybe untuk next post aku akan terangkan pasal gelaran tu.

    ReplyDelete
  8. hehehe....orait bro..

    bdak2 tu seme tak pernah duduk di UK lagi...

    kalau pernah duduk di UK tak hinginn mereka support MU...

    org2 UK tu seme rasis giler, pandang org tanah melayu ni mcm berok di hutan, nak pandang sebelah mata pun tak hingin...

    tapi rakyat msia sendiri terkinja2 pakai baju MU...hahahah...kelakarr

    kalau MU tu baguih sgnt kenapa org jerman, itally, spain tak support MU?? ...

    wooo diaorg ada liga sendiri...abis tu org greece , org scanadinavia yg liga tak baguih pun tak sokong MU, sbb apa???

    sbb org europe tau org inggeris ni mcm babi , rasis mcm taikk...

    tapi org melayu je yg tak tau asal usul bangsa, terkinja2 sokong MU...hahahaha

    boddo mcm taikk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Relax la...
      Boleh argue with proper language kan?

      Delete
  9. from where got harimau msia...hahaha. malaya comes first laaa. that's why harimau malaya. idiot.

    hidung kemek, ada hati ngaku org england. hehehe. kesian dgn imej bdak2 skrag.

    ReplyDelete
  10. Nice read bro. Thanks.

    I can't really relate to this article as I'm in a slightly different situation but I get what you're trying to get here.

    I grew up overseas in Western Europe so I never followed Malaysian football. I grew up watching Ajax & Barcelona. So I don't watch EPL nor Malaysian league.

    ps. Why is it Harimau Malaya and not Malaysia?

    ReplyDelete
  11. kalau aku nk tgk MU pun bukan ke tu hak aku? if the player are not up to the standard why should i support them? if i switch channel would it change the outcome of the game? i have a right to watch a good game to entertain myself. it is also my right to watch whatever i want and whenever i want. is it by supporting the nations football considered patrotic to the country? no. its working our ass off day and night in order to brighten up the countrys economy. so when im resting, i want to be entertained bro, if malaysian team cant entertain me by playing a good game then its up to me to switch channel. nuff said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nota Kaki Harimau
      Ini blog khusus untuk skuad Harimau Malaya,so kalau korang nak tau pasal EPL,La Liga,Serie A atau Liga Singapore,korang boleh pergi website hangretibacaketidak.com.Kalau rase macam nak kutuk-kutuk skuad harimau korang boleh pergi terjun lombong..kalau korang rase macam korang nak support negara laen,korang boleh pegi JPN pastu blah dari Malaysia..ade aku kesah???

      Delete
  12. tahap ni je pemikiran korang. kritik sket suruh blah dari negara. henpon pakai nokia, samsung jgk. xpakai lak m mobile keluaran malaysia. haha bunch of hipocrites.

    ReplyDelete
  13. Aku memang kipas susah mati MU,tapi dengan bangganya aku nak bagi tau malam tu aku tgk game Malaysia vs Bahrain.lepas tu baru aku tukar chanel.

    Pada sesapa yg rse budak2 negara kita tak main up to standard or tak seronok tgk game kelayakan Olimpik,lepas2 ni janganla marah kalau PM tak bagi cuti kalau Malaysia menang apa2 kejohanan ye..psl korg ckp Malaysia punya tahap di bawah kan..

    Kita duk sibuk pakai jersi team EPL,La Liga,Serie A sume & rasa gatal2 badan kalau sarung jersi Malaysia.Tapi aku dah tengok dgn mata aku sendiri masa transit kat Dubai Airport,group omputih dok pakai
    jersi Malaysia,trus rasa bangga psl bukn 2-3 org ni dah dekat 10 org dlm grup tu..

    Aku kerja kat Iraq & aku tak pernah terkilan tak dpt tgk EPL or Champions League.Tapi aku rasa sangat2 terkilan tak dapat tgk game Malaysia pertahan kan pingat emas Sukan Sea & game2 lain yang Malaysia main.

    Tanah Tumpahnya Darahku..

    Aku kerja di Iraq,aku tak pernah terkilan kalau tak dapat tgk game EPL

    ReplyDelete
  14. Well, since banyak sangat komen, let me answer in a short and simple way. Yes, anda ada hak untuk melihat perlawanan lain,but cakap budak-budak tu tak up to standard actually shows how much do you actually know them. Tau tak last Malaysia dapat masuk Olimpik bila? Sekian lama Malaysia tak dapat sampai bahkan ke peringkat kumpulan dan sekarang finally diorang dapat and game lawan Bahrain adalah decider.So, fikirla mana priority korang. If you wanna watch game EPL go ahead, aku tak halang. But for me, country comes first. IF korang tak support negara sendiri, siapa lagi nak harapkan? Pasal M Mobile or what so ever, ini blog BOLA, so kita cakap pasal pasukan bola sepak bukan handphone. Nuff said.

    -Selamanya Harimau Malaya-

    ReplyDelete