Tuesday, April 3, 2012

Luahan Rakyat Marhaen - Presiden FAM, sila letak Jawatan.



It's time to write another post. What am i writing this time? well, kali ni ada kena mengena dengan apa yang bakal berlaku esok.  Apa yang bakal berlaku esok? Well, kepada anda yang tak tau, besok akan diadakan satu himpunan aman di hadapan Wisma FAM bagi menyuarakan ketidakpuasan hati rakyat marhaen yang dah letih dengan pentadbiran FAM.

Maybe ramai yang dah dengar dari media, yang demo ni akan berlangsung sebab ada kaitan dengan kes Tan Sri Annuar Musa yang bakal dikenakan tindakan. But, for me, it's not about Tan Sri Anuar Musa. That's not the main agenda. The most important thing about demo adalah untuk menuntut Presiden FAM letak jawatan. It's not about Anuar Musa. For me, apa yang Anuar Musa buat tu pun tak betul, but apa yang FAM buat lagi tak betul. Kenapa tak betul? Sebab diorang satu-satunya persatuan sukan yang tak boleh ditegur langsung, especially oleh orang dalam persatuan sendiri. Siapa tegur, siapla kena ban. Dulu Allahyarham Datuk Paduka Ahmad Basri Akil pernah kena ban dua kali. B. Sathianathan pernah kena ban. Siapa bersuara, confirm kena ban walaupun sekadar meluahkan pendapat. Bukan ke kritikan tu kadang-kadang perlu untuk meningkatkan kualiti? Even dalam sistem politik pun ada kerajaan dan pembangkang. Pembangkang adalah untuk check and balance. Tak semua benda perfect. So, apa yang menyebabkan FAM ni tak boleh  nak ditegur langsung?

Ada jugak certain yang kata, perbuatan suruh Presiden FAM letak jawatan tu dikira derhaka kepada Sultan. Well, let me tell you this, apa yang aku dan ramai lagi orang yang sayangkan bola sepak Malaysia suruh dia letak jawatan sebagai Presiden FAM, bukan suruh letak jawatan sebagai Sultan Pahang. Ia lebih kurang sama, macam suruh mana-mana pengerusi persatuan sukan yang lain letak jawatan. Adakah kerana Presiden FAM adalah Sultan, that we should see him as a King too? No, in FAM, he's the President, not a King, so people have the right to ask him to step down as the FAM President.

Why suruh Presiden letak jawatan? Simple, if Presiden letak jawatan, then we can start fresh. Orang bawah dah berapa kali tukar, yang atas je tak tukar-tukar. Selama ni if pasukan negara teruk, biasanya kita akan blame player dan coach. Well, if coach tak banyak pool of players, how can he choose the best? Kenapa tak cukup player? Sebab grassroot development takde. Dari dulu FAM kata ada grassroot development, tapi apa jadi? sistem liga pun berterabur, setiap tahun tukar. Presiden je tak tukar2.

So, esok tepat pukul 2, Himpunan Aman 404 akan diadakan. Ramai yang anggap benda ni untuk supporter Kelantan je. No, it's for all Malaysian. Siapa yang ada kelapangan tu, bolehla turun. Sampai bila kita nak sabar dengan karenah FAM yang sentiasa menjahanamkan bola sepak Malaysia? Aku tak arahkan korang pergi, just informing the rationale behind the Rally. Fahami maksud sebenar kenapa himpunan tu diadakan. Kenapa demo? kenapa tak buat cara elok. Well, let me remind you again, discussion dah buat banyak kali, but Presiden still maintain. Dah 28 tahun. We had enough of it. Pencinta Bola Sepak Malaysia dah fed up. PRESIDEN FAM,SILA LETAK JAWATAN.

- Tanah Tumpahnya Darahku-

2 comments:

  1. ROSAK BOLASEPAK....KALAU KELANTAN TARIK DIRI DARI LIGA SUPER BEST JUGAK..AJAR SIKIT KANTUNG FAM......

    ReplyDelete
  2. BOIKOT SEMUA PERLAWANAN BOLA SEPAK SEHINGGA PRESIDEN LETAK JAWATAN. JIKA ANDA MASIH DATANG KE STADIUM MAKA......

    LUPAKAN PIALA SUZUKI
    LUPAKAN PIALA ASIA
    LUPAKAN OLIMPIK
    LUPAKAN MALAYSIA LAYAK KE PIALA DUNIA

    ReplyDelete