Wednesday, April 18, 2012

Preview: Harimau Malaya vs Teh Ceylon



28 April ni Harimau Malaya akan adakan perlawanan persahabatan dengan Sri Lanka. Dulu Sri Lanka guna nama Ceylon. Ala, if korang selalu minum teh kan ada Ceylon Tea. Tapi diorang tukar nama ke Sri Lanka pada 1972. So, sekarang ni kalau nak ikutkan ranking Sri Lanka sekarang, lagi rendah dari kita. Diorang ranking 181. Paling tinggi pernah capai pun adalah pada nombor 122 pada tahun 1998. Kira, kita lagi hebatla.

Well, kalau atas paper boleh menang, tak payah kita lawan, bagi jela point kat kita. Betul tak? but no, we need this game. Lepas a string of bad results, we badly need a win. Untuk motivate players dan juga untuk kembalikan sokongan kepada Harimau Malaya. Bad results sebelum ni buat all the critiques banyak point untuk kondem Harimau Malaya, sampai TSAM pun komen and now kena gantung. So this friendly perlu untuk kembalikan sokongan, though aku tak setuju sebab if sokong, tak perlu banyak alasan.

Ok, since lama aku tak buat info pasal team lain. Ni sikit info pasal team Sri Lanka. Sri Lanka before ni pernah jadi juara Asia Selatan iaitu pada tahun 1995. Penjaring gol terbanyak mereka adalah Kasun Jayasuriya dengan 27 gol. Kapten pasukan adalah Rohana Ruwanthilake.Coach mereka adalah Sampath Perera yang berasal dari negara itu. So, both team guna local as a coach. Sri Lanka menggunakan jersi berwarna kuning, seluar hitam dan stokin kuning. Mungkin diorang akan guna that jersey if kita guna away colour yang sangat sinonim dengan skuad King Raja. If not, Sri Lanka akan pakai jersi biru, seluar putih dan stokin biru. A bit similar to us right? But i guess most team yang pakai yellow jersey,2nd jersey mesti blue. Brazil,Sweden dan kita sendiri.

Kemenangan terbesar Sri Lanka adalah menentang Pakistan di mana diorang menang 7-1 pada tahun 2008, dan kekalahan terbesar adalah 12-1 kepada Jerman Barat pada tahun 1964. Perlawanan rasmi mereka yang pertama mereka adalah menentang India pada tahun 1952 dan mereka tewas 2-0.

Itulah dia sedikit info pasal skuad Sri Lanka. Maybe tak adala berguna sangat untuk team kita atur strategi,but at least dapatlah sikit info untuk kita yang menyokong Harimau Malaya. Dapat extra knowledge. King Raja takkan dapat guna player from Kelantan and Terengganu which means, no Khairul Fahmi, Shakir Shaari, Muslim Ahmad, Ashaari Shamsuddin, Manaf Mamat dan Joseph Kalang Tie sebab ada game AFC Cup. But still, we have Safee Sali and co. Banyak muka baru dipanggil, so kira makin besar pool of players untuk King Raja select. No problem there. So, now tunggu apa lagi? Make sure you head down to Stadium Shah Alam 28 April ni untuk menyokong Harimau Malaya! Tak payah pergi Bersih, sarung jersi kuning and head to the stadium! Dah lama tak tengok Harimau Malaya beraksi di tempat sendiri! Selamanya Harimau Malaya!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment