Thursday, May 31, 2012

Footie Friday: Preview: Harimau Malaya vs Azkaleros

Sambil mengunyah coklet Mars dan air cincau, aku menulis entri ni. Agak lost sebenarnya, tapi aku gagahkan juga. So, ya, dah lama kita tak ada friendly. Last game aku pergi tengok rasanya Kelayakan Olimpik, Malaysia vs Jepun. Sangat mengujakan. Untuk game Harimau Malaya, last aku tengok adalah last year. Ya, lepas kita di dump oleh Singapore dalam qualifying World Cup, Harimau Malaya banyak friendly di luar negara except against Myanmar di Kota Bharu. Selain tu, kita lawan team liga super. So, finally we have something to look forward to.

Filipina bukan calang-calang team. Rasanya dalam entri pasal friendly masa kat tempat diorang aku pernah highlight kot. But, takpe aku highlight lagi. Filipina atau gelaran mereka, Azkaleros atau Street dogs tengah melalui proses transformasi. Kalau dulu, Filipina tak pandang langsung pasal bola. Selama ni diorang lebih berbangga dengan Juara Boxing, Manny Pacquiao atau awek-awek diorang yang hot. But now, diorang dah mula ikut jejak langkah Indonesia and cari balik player luar yang ada darah Filipina. Adik-beradik Young Husband merupakan bekas player akademi Chelsea. Ada bekas player Fulham, dari liga Eredevisie dan ramai lagi yang dibawa. Betul punya mencari bakat sebab nak compete. Sebab tu lah, dalam Piala AFF Suzuki yang lepas, Filipina mampu mengejutkan Singapura dan Vietnam untuk layak ke Semi-Final namun kalah di tangan Indonesia. Even hari tu pun kita perlukan gol dari Shakir Ali untuk ikat Filipina.

Tapi itu kisah lama, now kita fokus pada esok. Aku tengok, sama macam biasa. Tak ada promosi dari pihak media mainstream. Macam biasalah, tunggu final baru sibuk semua nak jadi penyiar rasmi, jadi radio rasmi Harimau Malaya, TV rasmi. Bullshit ah. Sibuk promote Euro 2012 gamaknya. Yela, kitakan ramai foreigner kat Malaysia ni. Bagi aku, tiada alasan esok. Alasan typical duit tak ada, buat weekdays tak boleh pakai. Gaji dah masuk and game hari Jumaat. So, at least 70% akan penuh stadium.If tak, aku kecewa. So, aku nak ajak korang turun besok. Aku turun besok. Tak kisahlah, korang Ultras ke, makan kuaci ke, saja nak duduk ke, yang penting datang dan tak main AIRHORN bodoh tu. Aku malas tulis panjang, aku nak fokus untuk esok. I'll put some pictures of the game and supporters nanti. Who knows, if korang datang, dapatla masuk blog yang tak seberapa ni. So, marilah kita ke Stadium Shah Alam esok wahai pencinta Harimau Malaya!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment