Monday, May 21, 2012

Tendang Tuesday Part 2: Tribute to Nazmi Faiz




Malam semalam, kecoh di laman sosial. Twitter, Facebook kecoh pasal Nazmi Faiz Mansor sign kontrak dengan S.C Beira Mar. Got some news yang server website S.C Beira Mar sampai crash sebab semua peminat bola sepak Malaysia (dan peminat Nazmi Faiz) masuk. Of coursela IT Department S.C Beira Mar tak expect akan crash sebab stadium diorang pun boleh masuk 4000 orang je, meaning fan base diorang kecik. Diorang tak tau how crazy we Malaysians are dengan berita macam ni. Termasuklah aku. Nasib baik aku masuk awal website tu. Jyeah!



Aku pun duduk menghadap twitter sambil promote new entry. Perkara biasa. And mencanak naik viewers. Tak banyak mana pun, tapi kira banyakla bagi blog kecik macam ni. Thanks to Team Malaysia for the RT. Benda bagus kena kongsila kan? Masuk bakul angkat sendiri. Okay, sambung. Penuh kat Timeline twitter dengan ucapan tahniah pada Nazmi, ramai yang tak pernah nak ambik port pun pasal bola sepak Malaysia turut sama ucap tahniah. Well, pemergian Nazmi ke sana membuktikan kita ada player berkualiti di Malaysia. Safee di Pelita Jaya and now Nazmi ke S.C Beira Mar. Katanya Wan Zack Haikal and Wan Zaharul Nizam akan ke FC Ryukyu di Jepun untuk trial selepas scout diorang berminat melihat aksi diorang di Liga S.



Dalam banyak tweet tahniah, ada jugak yang cuba jadi sarkastik and say, " Nazmi ke sana untuk panaskan bangku simpanan". Dafuq? Can't we just cherish the moment? Aku pernah cakap dulu, pengkritik ni takkan pernah berpuas hati and akan terus mengkritik biarpun kita menang World Cup. Percayalah. For me, just stop slating, and cherish one of the proudest moment in Malaysia's football history. Nazmi bukanlah player pertama beraksi di Eropah. Sebelum ni, kita ada Lim Teong Kim, Akmal Rizal, Rudie Ramli and Titus James Palani yang aku tak tau apa berita sekarang. But still, peningkatan yang sangat drastik dari Nazmi sangat membanggakan. Tahun lepas dia main Harimau Muda B must i remind you. And now, look where he is. Bakal bermain menentang player seperti Oscar Cardozo, Hulk, Pablo Aimar dan ramai lagi star. Maybe dia akan menewaskan goal keeper utama Portugal, Rui Patricio ketika menentang Sporting Lisbon? Who knows right? So, kepada pengkritik, just shut up and live the moment will you?

Aku percaya pada Nazmi. Ya, mungkin dia takkan dapat duduk di bangku simpanan pun untuk season ni. But still, training di peringkat Eropah berbeza dengan training bersama skuad kebangsaan. He will improve and he will play for S.C Beira Mar's first team. Mark my words. Instead of mengkritik, apa kata kita mendoakan kejayaan Nazmi Faiz di sana. Dia dah membanggakan kita rakyat Malaysia. Dia dah membuktikan yang nothing is impossible. Dengan semangat yang tinggi dan usaha, tiada yang mustahil. So, Nazmi, go there and show them that Malaysians are one hell of a footballer. Who knows one day kelab utama Eropah berebut nak beli player dari Malaysia.

One thing i must remind you, pemergian Nazmi Faiz ke sana akan buat semua orang nak tengok Liga Portugal, but please, jangan neglect Liga tempatan. Mana nak tau if ada lagi bakat tempatan yang bagus if kita sendiri tak tengok our own league right? Hopefully, lepas ni semua scout akan datang ke Malaysia untuk melihat liga kita. By that, scout tempatan kena usaha lebih untuk cari talent. So, akan banyak proses pembangunan di peringkat bawah. See, pemergian Nazmi is a good thing.

Nazmi Faiz Mansor, i will never forget that wonderful strike against Bahrain. From the first time aku tengok dia main, aku dah tau, Malaysia ada bintang baru. So, let's all unite and pray for his success. All the best Nazmi!


-Selamanya Harimau Malaya-

No comments:

Post a Comment