Thursday, June 7, 2012

Footie Friday: Malaysia vs Singapore Causeway Challenge Preview: Harimau, Euro dan Air Mata Jantan





Malaysia vs Singapura. Harimau vs Singa. Causeway challenge katanya. Friendly je katanya. Bertembung dengan Euro 2012 katanya. Euro lagi best. Katanya. Tv3 buat viewing party untuk opening match Euro 2012. katanya. Tengok IC. Rakyat Malaysia. Katanya.

Ok, that was an opening yang a bit weird. Didn't know why i did that. But, ya, Malaysia vs Singapore malam ni, 7.30 malam. First match ni dekat Stadium Jalan Besar yang terkenal dengan padang tiruan dia. Tempat di mana kita kalah last year. Next week kita reply balik dekat Shah Alam. Banyak benda sebenarnya game ni. Ramai malas nak ambik port sebab friendly je. Lagi eksaited nak tengok Euro 2012. Media pun macam nak tak nak je highlight game ni. Semua media sibuk nak buat grand viewing party untuk Euro 2012 walaupun game tu Poland vs Greece je pun. Diorang tau ke tak yang Malaysia vs Singapura tu lagi besar maknanya dari Poland vs Greece tu? Aku tak berapa nak terkejut sebenarnya. Benda ni memang dah biasa. Bukan tak biasa. What do you expect, it's capitalist logic. Alang-alang dah bayar hak penyiaran mahal-mahal, kenalah hype kan. Kat Euro ada Ronaldo, Rooney, Fabregas,Benzema dan ramai lagi star. Player Malaysia ni tak cukup star. Suam-suam kuku je. <-- ini ayat sarkastik




Kenapa aku nak highlight sangat game ni? Sebab aku dendam lagi dengan Singapondan ni. Tahun lepas diorang buat air mata jantan aku menitik. Diorang buat aku tak mampu nak bercakap sampai seminggu. Aku takkan lupa macam mana perasaan tu. Aku tak taula korang macam mana. Tapi aku takkan lupa macam mana semangat aku datang stadium pukul 12 tengah hari walaupun game tu pukul 8 malam.Aku ingat lagi kempen kertas kuning 3-0 last year. Kalau siapa yang pergi and nampak ada orang gila passing kertas kaler kuning ada tulis 3-0 and mintak tolong angkat masa game tu, haaa, itulah aku. Pergi dengan penuh semangat, balik dengan kekecewaan. Aku ingat lagi betapa senyapnya semua orang dalam LRT masa tu. Semua tak bercakap. Berbeza dengan time kita menang lawan Indon. Semua muka berseri je. Aku tak taulah korang rasa macam mana, tapi aku takkan lupa perasaan tu sampai bila-bila. Mungkin ni sekadar friendly, tapi aku tak kira.

Second thing about this match adalah pasal apa yang berlaku lepas Malaysia vs Filipina that day. Apa yang berlaku? Well, kita seri 0-0. Scoreless draw. Not a good result. Lepas tu apa yang berlaku? Well, mulalah keluar segala macam cerita. Ada yang mengkritik pasal pemilihan pemain. Katanya kenapa team top dalam MSL sikit je yang terpilih, tapi team top yang main liga perdana sampai 3 orang main. Ada pulak yang kritik komitmen pemain. Well, i was at the stadium. I dont blame you. Some players nampak macam malas. Nampak macam. Kita boleh teka dengan melihat, tapi dalam hati diorang kita tak tau. But ya, itu perkara biasa yang sering dibangkitkan, pasal selection of players.Sampai ke sudah pun takkan habis. Memang ada something, tapi aku tak nak bagitau. Something yang buatkan sampai Ultras Malaya pun dah tawar hati nak turun stadium. tapi sebab blame game tu, Safee Sali pun dengar ceritanya dah naik angin and tweet persoalkan komitmen TSAM. Ramai jugak yang dah mula persoalkan taktikal King Raja. Sebelum ni semua puji, now semua dah start question, even aku. Ramai pelik kenapa King Raja sampai sekarang asyik nak cuba player tanpa cuba mainkan strongest 11 yang dia ada. Masih tak ada bayang gamaknya?Atau dia masih tak nak bagi team lain tau siapa strongest 11 kita? Who knows?

So, game malam ni sebenarnya boleh meredakan sedikit keadaan. If kita menang, which i really think we will. Ini bukan perlawanan bola semata-mata. Siapa kata ni friendly bodoh, i can assure you its more than that. Ingat macam mana supporter Singapore bahan kita lepas kita kalah, well ni masanya untuk balas balik. Tahukah anda tiket dah sold out? aku rasa macam kat Shah Alam nanti tak penuh je?Tapi persetankan intuisi itu dulu. Since tak ada company besar nak buat viewing party, biar aku buat sendiri. Kita buat sendiri. Media tak nak hype? Persetankan. Biar kita hypekan. Seriously. Kita hypekan sampai game next week! So, jom ramai-ramai pasang Astro Arena pukul 7.30 malam ni! Sarung jersi Harimau Malaya anda and buat rumah or kedai mamak tu macam Stadium! Jom wahai pencinta bola sepak Malaysia!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

2 comments:

  1. Bro, gaya bahasa ko macam forummer Lowyat Forum Football Lounge nickname Syazwan je, hehehe

    ReplyDelete
  2. Aiyoh. Haha. tak sama, tak pernah join forum kat situ. Haha!

    ReplyDelete