Monday, July 2, 2012

Tendang Tuesday: Malaysia U22, Rozaimi dan Euro 2012

Selesai sudah Euro 2012. Sepanyol juara. Italy kalah. Dalam kehangatan Euro 2012 tu, banyak benda berlangsung. Liga Super masih on, dan Harimau Muda pulak tengah berjuang habis-habisan untuk layak ke Piala Asia U22 tahun depan. Penat diorang main, kita sibuk tengok team luar main. Kesian liga Malaysia. Banyak stadium kosong. Kelakar jugak sebab game liga bukanlah sama time dengan Euro but biasalah, kita lagi rela bersengkang mata untuk tengok Euro dari tengok Liga Super kat Stadium. Kan?But i know, masih ramai jugak yang tengok Liga Super di kaca tv, so, okaylah tu.

Well, as we can see, untuk Euro finals ni, habis semua orang nak buat match viewing party. I'm pretty sure untuk game Malaysia U22 hari ni takkan ada. Unless buat sendiri. Probably kena buat game pukul 2.45 pagi kot baru ada orang minat nak buat viewing party? Or mungkin sebab ini sekadar game qualifying, so kita tak ambik port sangat. Lainlah kalau piala, maybe time Piala AFF Suzuki nanti adalah kot viewing party. Or kena tunggu masuk final baru semua nak buat dan mengaku stesen rasmi Harimau Malaya? Heh.

Nak kata apa pun pasal Euro, ada certain things yang boleh diambil, terutamanya dari pihak FAM dan FA negeri. Antaraya dari segi penganjuran, promosi, keselamatan. Terutamanya PROMOSI. Macam mana boleh hype sampai kita kat Malaysia pun sanggup bersengkang mata nak tengok. Belajar, bukan sekadar tengok and mengayakan tembolok Sepp Blatter and Platini je. Belajar dan aplikasikan dalam Liga Malaysia. Ini bukan belajar, tapi sibuk nak ambik semua benda yang disuggest oleh Blatter dengan Platini. Nak tambah officials lah. Masalah rasuah tu kasi settle dulu. Adoi. Tengok macam Jepun, dia datang Malaysia, belajar cara kita uruskan liga dan aplikasikan dan menambah baik liga diorang. Now, Jepun muka wajib bertanding dalam Piala Dunia. Kita dah cicir jauh.

Now ke game menentang Myanmar. Pada siapa yang follow Malaysia U22 ni, mesti ramai dah tau pasal adanya star baru iaitu Mohd Rozaimi. Striker muda dari Sabah yang kini menyinar untuk Malaysia U22. Ramai yang mula menyedari kehebatan Rozaimi lepas melihat aksi beliau untuk Malaysia U22 dalam friendly game menentang China. Sebenarnya Rozaimi ni dah banyak kali OKS panggil. Tapi dia tolak. Home sick maybe. Kira macam kes Jesus Navas agaknya. Tapi lepas berapa kali dipujuk, termasuk oleh coach Sabah, Justin Ganai, barulah Rozaimi setuju untuk join Malaysia U22. Kemasukan Rozaimi dan Ashri Chuchu dari Sarawak membuktikan masih ada lagi bintang dari Malaysia timur selepas Matlan Marjan dan Joseph Kalang Tie.

One problem is, selepas menunjukkan aksi cemerlang, kita sebenarnya mula meletakkan beban kepada Rozaimi. Sama  seperti apa yang kita buat kepada Safee Sali dan Nazmi Faiz. Berikan sokongan tak apa, tapi jangan letakkan beban kat dia.Now dengar cerita dia akan diserap ke National team. No, bagi dia belajar dulu. Don't rush him. Football is a team's game. Sokong the whole team, bukan sorang player je. Kita ni jenis suka letak harapan pada individu. Bila dia tak menjadi or buat silap, kita bash habis-habisan. Oh wait, no, kita suka jugak letak harapan kat team and bila tak tercapai kita bash habis-habisan. Supportlah mereka biar apa pun yang berlaku.

As for the game against Myanmar, its a do or die mission for us. Kita perlukan kemenangan. Even seri pun takkan membantu kita. Malaysia U22 have the experience to nick it. But win or loose, janganlah kita lupa untuk terus menyokong mereka. Merekalah anak muda yang akan membantu menaikkan nama negara suatu hari nanti. Kalau anda boleh terus menyokong team anda di Euro walaupun mereka terkeluar, kenapa tidak untuk Harimau Malaya?So basically, if you can't be there when they're down in the gutter, do not bother to support when they're at the very top.

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment