Wednesday, September 12, 2012

Review: Harimau tewas di tangan Vietnam

2-0. Malaysia kalah. Hmmmm. Apa nak cakap eh? well, Vietnam layak menang kalau dilihat dari segi permainan. Diorang stretch Malaysia sampai berterabur defend kita. Well, to be exact both goals boleh kata mistake kita sendiri. First goal, kita kena counter and RB tak sempat turun untuk cover belakang. Well, boleh nampak actually Vietnam stretch team kita, diorang yang membuatkan mistake tu berlaku. So, kudos to Vietnam. They really played well.

Us? Well, semalam sebenarnya dari apa aku tengok, kita terikut sangat rentak Vietnam. Itu bukan corak permainan yang buat kita hampir bagi kejutan kat Arsenal. Semalam kita terlampau gopoh sampai kita tak hold possession. Kita banyak hilang bola. Safiq dan Gary tak berapa nak menjadi malam semalam. Bahagian tengah didominasi oleh Vietnam. That's a fact. Biar betapa susah aku nak admit, but yes Vietnam layak menang.

Apa yang aku harapkan ialah ini akan sedarkan kita dan pasukan kita. Tiada lagi masa untuk bereksperimentasi atau chop and change. Sudah sampai masa K.Rajagobal menentukan kesebelasan utama. Itu penting untuk mendapatkan keserasian. Mungkin akan ada yang kata jangan reveal awal-awal sebab tak nak bagitau team lain first 11 kita. Well, kalau tak buat macam tu, team akan main kelam kabut dan tak ada chemistry. Piala AFF dah dekat, kita kena at least ada 1 or 2 games guna our strongest team. Di barisan pertahanan dah boleh nampak dah siapa. Apek akan jadi 1st choice GK. Bunyamin Omar(RB) Aidil Zafuan (CB) S.Subramaniam (CB) dan Azmi Muslim (LB). Itu yang aku nampaklah. Maybe juga Mahali akan main (RB) dan Asra akan main (LB) macam tahun 2010?

Midfield, prediction aku adalah Safiq Rahim (CM/AM) Gary Steven (CM/DM) Azamuddin Akil (RM) dan S. Kunanlan (LM). Well, Kuna perlu main. Eksperimen menggunakan Christie Jayaseelan semalam tak berapa nak menjadi. Kuna selain dari attacking threat yang dia ada, dia juga disiplin kerana rajin turun menolong pertahanan. Untuk bahagian kanan mungkin Alex atau Wan Zack. Tapi aku rasa lebih kepada Alex berdasarkan prestasi semasa dan Wan Zack sering injured. Safiq dan Gary memang kita dah boleh agak. Safiq merupakan kapten pasukan dan antara nama wajib ada dalam team K. Rajagobal.

Masalah sekarang adalah barisan serangan. Setakat ni, penyerang senior kita ketandusan gol. Safee dan Mat yo masih belum score. Zaquan yang main semalam pun tak nampak tajam. Itu akan menjadi masalah yang perlu diselesaikan oleh K.Rajagopal dan barisan kejurulatihan Harimau Malaya. Kita ada barisan pelapis seperti Hazwan Bakri, Rozaimi, Shakir Ali dan mungkin Afiq Azmi kalau dipanggil. Agak susah kalau striker tak mula jaringkan gol dari sekarang kerana akan datang pressure kepada diri mereka terutamanya dari peminat.



Ok, itu dari segi pasukan. Kalau semalam adalah acid test kepada pasukan dan penyokong, kita fail. Well, maybe semalam tak banyak bunyi hon, tapi suara penyokong pun tak berapa nak dengar . Kita hanya mula excited dan bersorak bila Safee dan Kuna masuk. Semalam atmosfera stadium tak berapa nak rasa. Kita tak boleh harapkan Ultras sahaja untuk bersorak. Bukanlah maknanya suruh kita chant ikut diorang but cukup sekadar bersorak naikkan semangat bila team menyerang. Mungkin boo pasukan lawan,berikan tekanan kepada mereka. Kadang-kadang suara penyokong boleh memberikan impak terhadap pasukan dan permainan. Contohnya kalau ada kekasaran, bila penyokong ramai-ramai buat bising, ref pun cuak dan mungkin terus bagi kad atau penalti untuk kekasaran tu. Tengok macam fans kat Liga Turki, itu player MU pun mengaku cuak nak main kat situ. Itu yang kita kena wujudkan especially tahun ni kita tuan rumah untuk Piala AFF.

Apa-apa pun, kita masih ada a few games untuk improve. Hopefully we will for the better of our nation. Team perlu improve performance dan mula menganggap setiap game untuk nail their place in the team dan kita penyokong perlu mula unite dan cuba create a hellish atmosphere kepada pasukan lawan. We can do it. I'm damn sure!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment