Sunday, October 21, 2012

Review: Selamat tinggal Liga Malaysia, Selamat Datang Harimau Malaya!

Maka tutuplah sudah tirai liga bola sepak tempatan dengan Kelantan berjaya menang treble season ni. Liga Super,Piala FA dan Piala Malaysia. What a way to close the curtain, game yang sangat menarik dan competitive dari Kelantan dan ATM. Juga, gol terakhir untuk liga Malaysia tahun ni sangat berkualiti. Rembatan Indra Putra, memang brilliant dan sesuai sebagai penutup tirai. Tahniah kepada Kelantan dan ATM kerana menyajikan permainan berkualiti membuktikan bahawa Liga Malaysia juga berkualiti. 



Apa yang kita boleh dapat dari final ini? well, first adalah bagaimana ia dihype kan. Sejak semi-fnal kita dah di hype kan dengan promosi yang menarik. Pertemuan ATM vs Lions dan Kelantan vs Selangor. ATM vs Lions bagaikan Malaysia vs Singapura. Penyokong membanjiri stadium Selayang untuk bersama sokong ATM untuk memastikan Piala Malaysia tidak ke Singapura. Even perlawanan itu juga menarik. Never say die attitude ATM memang menakjubkan. Berjuang hingga ke akhir, sesuai dengan nama ATM itu. Lions juga pasukan berkualiti dan memberikan satu hype yang baru kepada Liga bolasepak Malaysia. Kelantan vs Selangor adalah Misi 33 vs Misi Treble. Selangor mahu menambah koleksi Piala Malaysia dan kembali menjadi jaguh dalam Malaysia. Ini dapat dilihat apabila mereka memberi nombor 33 kepada Rozaimi. Kelantan pula lebih bernafsu selepas menang Piala FA dan Liga Super. Mereka mahukan treble. Namun distraction daripada Piala AFC sedikit mengganggu dan ini dapat dilihat dalam perlawanan suku akhir menentang Felda United. Kuasa baru vs Kuasa lama. Aku pergi ke Stadium Shah Alam dalam 2nd leg Semi Final antara Kelantan vs Selangor. First time aku terpaksa duduk kat tier 3 sebab Stadium Shah Alam pack gila. Hopefully next season, setiap game Selangor akan penuh macam tu. Jangan tunggu semi-final je.

Dari perlawanan semi-final dan final itu, antara player tempatan yang menarik bagi aku adalah Zaquan dan Aidil, Hairuddin Othman, Sarjan Venice Elphi ( ATM), Amri Yahyah, Solihin ( Selangor) Badri Radzi, Norshahrul idlan, Nik Shahrul, Indra Putra dan Norfarhan Mohamad( Kelantan). Dalam semua pemain itu, from my thoughts untuk Skuad Piala AFF Suzuki, aku harap sangat King Raja akan panggil Badri Radzi dan Indra Putra. Agak pelik jika kapten pasukan yang menang treble, paling influential dan konsisten saban tahun tidak dipanggil. Kita mungkin sudah ramai di bahagian tengah, tapi piya memberikan option yang berbeza dan mampu membantu Safiq Rahim. Tidak salah untuk King Raja memanggil piya. Untuk Indra pula, kita memang sudah tau bahawa dia memang pemain berkualiti dan merupakan antara bekas pemain negara yang berkualiti. Tengok jelah gol kemenangan yang dijaringkan oleh indra masa final. Itu jaringan berkualiti dan bertaraf world class. Harapnya King Raja akan panggil mereka berdua dan Nor Farhan Mohamad yang merupakan penjaring terbanyak Kelantan dalam Piala Malaysia.

Another thing adalah kebangkitan Mat Yo di final. Setelah sekian lama off-form, mat yo memilih final untuk membuktikan bahawa beliau merupakan antara penyerang terbaik yang ada di Malaysia. Walaupun hanya satu game, tapi beliau membuktikan apa yang orang putih kata, cometh the hour, cometh the man. That's a good thing for Harimau Malaya, apatah lagi Safee Sali juga dah tunjukkan taring beliau ketika menentang Hong Kong.

So, since tirai liga dah tutup, kita lupakan kejap semangat kenegerian dan fokus kepada negara. Malaysia perlukan kita. SNBJ perlu dipenuhkan dan sokongan tidak berbelah bagi kepada Harimau Malaya satu kewajipan. Rakan-rakan, ayuh ke Bukit Jalil dan menyokong Harimau Malaya untuk Piala AFF Suzuki 2012!

-Tanah Tumpahnya Darahku- 

No comments:

Post a Comment