Monday, December 3, 2012

Preview: Harimau Malaya vs Gajah Perang

Alhamdulillah. Kita layak ke semi final selepas menewaskan Indonesia. Well, sebenarnya kita memang sepatutnya tewaskan Indonesia. Indonesia nampak kuat, tapi sebenarnya dengan masalah dalaman, isu PSSI dan chemistry yang tak ada dalam pasukan Indonesia, kita memang sepatutnya menewaskan mereka. Sebenarnya, kita patut tewaskan semua pasukan yang ada dalam group kita. Cuma kerana kita lambat panas, so kita kalah dengan Singapura.

Bakal menemui kita di Separuh Akhir adalah Skuad Gajah Perang atau Changsuek atau mudahnya Thailand lah. Thailand sememangnya pasukan yang kuat dalam rantau ASEAN. Negara paling konsisten ke Piala Asia dalam ASEAN dan rajin ke peringkat tertinggi kelayakah World Cup. Cuma setahun dua ni mereka tak berapa nak konsisten dalam pertandingan Peringkat ASEAN. Mungkin diorang terlampau fokus dengan peringkat Asia sampai abaikan Asean. Tapi untuk tahun ni, rasanya tak.

Menang bergaya dalam semua perlawanan. Bukan setakat menang, tapi menang bergaya. Thailand memiliki barisan terkuat dalam Piala AFF tahun ni. Teerasil Dangda merupakan striker yang sangat menakutkan. Apa yang perlu kita jaga adalah Thailand tidak mengharapkan individual skil tapi semangat berpasukan. Tengok game lawan Vietnam. Bila Vietnam attack, 7 orang turun defend. Bila attack, semua attack. Vietnam tak mampu saingi pasukan kedua Thailand.

Jadi apa yang Malaysia perlu buat? Mudah. Kurangkan mistake. Untuk game lawan Thailand, barisan pemain perlu berwaspada. Kita perlu mengasak dari awal dan jangan bagi mereka masa yang lama untuk pegang bola. Kacau player diorang. Biar diorang yang buat mistake sebab kita pressure. Bukan mudah sebenarnya nak main dengan disiplin dan semangat yang tinggi untuk 90 minit. Perlu stamina yang kuat. Di sinilah peranan kita sebagai penyokong sebenarnya. Berikan sorakan padu sampai player tak tahu penat. Siapa tak semangat kalau ada orang support dan sokong. Kalau sorang bagi sokongan pun kita dah semangat, apatah lagi 80,000 orang. Meremang bulu roma. Masa lawan Indonesia tu, aku yang bersorak pun dah meremang bulu roma, apatah lagi yang tengah beraksi atas padang. Selain daripada bagi semangat kat player kita, kita juga boleh ganggu tumpuan player lawan. So, bersoraklah hingga akhir.

Baiklah, walaupun game lawan Thailand ni tak berapa nak panas berbanding lawan Indonesia, tapi marilah kita penuhkan stadium jugak. Bagi sokongan tak berbelah bagi kepada pasukan kesayangan kita. Jangan hangat hangat tahi ayam je. Jumpa korang kat SNBJ Ahad ni!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment