Tuesday, April 26, 2011

Bola ke Wrestling?


Hari Ahad yang lepas aku berpeluang melihat suatu benda yang menarik dalam arena bola sepak kita..Aku baru tau, pemain-pemain kat Malaysia ni bukan setakat main bola, sukan lain pon boleh..nak tau sukan ape? sukan boxing, tomoi, karate dan macam-macam yang berunsur bertumbuk ni la.Pada siapa yang masih blur, aku maksudkan perlawanan antara Kedah dengan Harimau Muda A..




Dalam perlawanan tu, (aku tengok sket je klip2 die kat berita), ape yg aku nampak, player Kedah agak brutal..tackle2 kasar..dan yang paling best aku tengok, mase Harimau Muda A kena tackle, sorang player Harimau Muda yang lain langgar player Kedah, tibe2 datang sorang player Kedah bernama Sharizan Hashim dari seberang padang berlari dan menumbuk budak Harimau Muda tu..da macam tomoi da..n ape yang interesting, hanya kad kuning dikeluarkan..WTH?? kalau kat Liga lain, berlaga kepala pon dah boleh kena red kad..Kad kuning je ref? Supporter Kedah dikatakan tak berpuas hati dengan pengadil sampai buat demo dekat luar stadium, kerana ref dikatakan tak adil sebab tak bagi diorang penalti..Abes tu, tak bagi red kad kat player yang bertomoi ape cer?



Aku bukan nak berat sebelah ke ape, tapi player kita kena professional sikit..Ini kena sikit nak bertumbuk..bukan Kedah je..team-team lain pun ade..Pemain kita ni emosi senang tergugat..Player-player kita kena ingat yang datang stadium dan yang tengok kat TV bukan orang dewasa je..Budak-budak pon tengok..Nanti budak-budak ni terpengaruh pulak..main kat padang, member tackle sket, bertumbuk..Bak kate kumpulan jambu dalam Maharaja Lawak, Kemonla..Ape-ape pun, aku salute Coach Ong..Die tenangkan player die walaupun aku rase dalam hati die, nak je die pegi siku balik player yang tomoi anak buah die tu..



Kalau macam ni la gayanye, aku rase Player Harimau Muda A ni, elok main kat luar negara balik..Main kat Malaysia, manjang kena tackle, kena tomoi..Kelayakan Olimpik da dekat..Ade yang patah riuk sebelum lawan Lebanon karang..Lagipun jadual perlawanan kita padat sangat..Dah banyak kes player-player letih..Even team Perak sendiri cakap diorang letih..yela, kadang2 ade game Selase, lepas tu Jumaat..Lepas tu Selasa depan tu ade lg..Gile ke?Nasib baik tak masuk Liga AFC..kalau tak, memang kelua awalla kita..Mungkin ade yang cakap, Kelab England rileks je main 2 game seminggu? cube tengok betol2..Mane2 team yang ade game pertengahan minggu, diorang akan main ari sabtu atau Ahad..dan, bukan setiap minggu ade game tengah2 minggu..So, FAM, bagila rileks sket2 player2 kita ni..da nak dekat Kelayakan Olimpik dan Piala Dunia ni..Kami mahu Harimau Malaya maju ke depan!!

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment