Wednesday, April 20, 2011

Menyemarakkan Semangat Kenegerian demi Bola Sepak Malaysia



Mase tengah sedap-sedap lepak KFC semalam, ntah kenape tibe-tibe aku terfikir pasal bola sepak Liga Super..Terutamanya pasal pasukan negeri aku, Kuala Lumpur(negeri ke?)..Selama aku duduk KL ni, aku tak pernah pegi game-game KL..Aku pergi game Malaysia dan Manchester United(ye,aku sokong team luar jugak),tapi aku tak pernah pergi game KL..aku tau KL ade pasukan dan main kat Stadium Cheras,tapi bagi aku macam jauh..Aku rase orang-orang yang duduk Cheras pon tak ramai pergi sebab selalu aku tengok Stadium Cheras kosong..Walaupun aku orang KL,tapi susah betol nak rase yang aku patut sokong KL..aku tak rase semangat kepunyaan kepada KL..aku tengok jugak game2 Liga Super,tapi sebab bapak aku orang Kelantan, so aku banyak tengok game2 Kelantan..Tapi aku tetap ade rase nak sokong pasukan negeri/Wilayah Persekutuan kelahiran aku..Terutamanya selepas gelombang kebangkitan bola sepak negara..aku rase macam aku harus menyokong KL..



Malangnye, aku masih tak rase macam KL team aku...aku tak banyak tau pasal KL..aku taula dulu KL antara top team..Zaman2 Shebby dengan Mat Zan Mat Aris dulu..Aku rase PBKL kurang promosi..bukan kurang, tapi takde..Bila pikir-pikir balik, ini bukan masalah KL je, tapi majoriti team kat Liga Malaysia..Mungkin Kelantan dikecualikan,tapi sebelum Anuar Musa ambik alih, same je..Kebanyakan team-team dalam liga Malaysia macam tak nak mendekati peminat..Dulu aku ingat masa Selangor tengah naik,zaman diorang ade Bambang dengan Elie Aiboy, diorang ade buat tour ke daerah-daerah dalam Selangor..Itu yang kita mau..memangla home ground kat Shah Alam, tapi orang-orang kat Hulu Langat, Gombak. Kuala Selangor pun orang Selangor jugak...Kelantan pun ade buat jugak hari tu..diorang tour semua jajahan kat Kelantan..Main kat KB, tapi orang Tanah Merah, Kuala Krai, Pasir Puteh pun nak tengok team kesayangan diorang jugak..Macam aku kat KL ni, diorang main kat Cheras, kalau setakat nak melekat kat Cheras, baik tukar name jadi Cheras FC..aku yang dekat Setapak, member aku kat Selayang, Sentul, tengah-tengah KL,Sri Hartamas pun nak kenal player dan team jugak..



Mungkin sebab Cheras tu jauh,so aku susah nak datang..Kalau dulu mase main kat Stadium Merdeka, aku rase dah terbaik da..Sebab tengah-tengah KL..so, orang abes kerja, budak-budak sekolah macam yang kat VI atau CBN bolehla datang tengok..Kire mesra penyokong..kena plak sekarang ade Monorail..kalau buat kat situ sekarang memang best..Yela, dah name pun Kuala Lumpur, stadium tengah-tengah KL, memang kena sangatla..

Mungkin lebih senang kalau setiap negeri ade akhbar,saluran radio dan televisyen sendiri macam kat luar negara..Senang untuk promosi dan berita untuk pasukan-pasukan negeri..Mungkin ade kat web, tapi web tak begitu menyeluruh..lebih baik dan menarik kalau masuk media utama..Contohnya, kalau ade game esok, hari ni boleh bakar-bakar line..naikkan semangat ke..barula setiap peminat ade rase kepunyaan kepada pasukan sendiri..boleh buat talk show,dokumentari dan siarkan secara langsung setiap perlawanan..nak mengharapkan Astro Arena, diorang tak tayang semua game, jadi kalau team yang kite sokong tak dipilih, alamatnye menganga jela..Mungkin ade yang kate, setakat tengok kat TV buat ape, kalau betul-betul sokong, pergila Stadium..Nak memupuk ni, pelan2la..mula-mula tengok tv..minat dah mula bercambah, pergilah stadium..tak boleh nak terus paksa..tengok tv kan free..



Mungkin satu hari nanti aku akan pergi jugak tengok game KL..aku rase aku berhutang dengan KL sebab aku lahir,sekolah dan bekerja di KL..so, kalau aku tak sokong team aku, sape nak sokong?betul tak?mungkin kehadiran aku seorang tak cukup, tapi manela tau kot2 korang yang bace blog aku ni yang dok KL pun nak ikut,ape salahnye..mungkin sape2 yang duduk KL n selalu pegi stadium Cheras boleh ajak aku ke?Tak silap aku KL pun ade Ultras yang dipanggil KL City Ultras..minat gak aku nak join..Pada media-media utama, tolongla bola sepak Malaysia..kalau korang tak nak tolong, takkan nak harap ESPN atau CNN?

-Tanah Tumpahnya Darahku-

1 comment:

  1. Bro turun la support KL...lu anak KL bro...

    KUALA LUMPUR ULTRAS sedia terima lu bro...jom...takyah malu2....

    ape2 lu leh cari kitorg kat FB KUALA LUMPUR ULTRAS

    ReplyDelete