Saturday, July 30, 2011

Harimau Malaya dan Media

Dalam post-post aku sebelum ni, aku banyak highlight pasal kepentingan media untuk menaikkan semangat rakyat Malaysia..n untuk game Singapore ni aku gembira sebab diorang melaksanakan tugas diorang dengan bagus sekali..aku sebagai warga media pon dah berusaha untuk membantu..beberapa hari sebelum game lawan Singapore, semua media dah bakar line habis2..memang hype gile game tu..

TAPI..ade tapinya..aku sedih bace paper hari Sabtu(semalam, kalau korang bace post ni on a Sunday)..Paper Kosmo! yang menjadi pilihan aku setiap Sabtu..aku rase sangat kecewa..kenapa kecewa?sebab dengan mudah media berpaling tadah..dari menggunung pujian kepada kritikan demi kritikan..especially Kosmo!..kat page belakang ade artikel tulis rakyat kena belajar terima kegagalan..tapi kat page tengah(ruangan sisipan), kutuk kaw2 punye..aku sangat terkejut baca especially ruangan tulisan blogger terkenal yang juga merupakan panel biasa kat Kafe Sukan Astro Arena iaitu Rizal Hashim..aku dlu suke tengok Kafe Sukan n bace tulisan die..but suddenly aku rase dah kurang respect..die kutuk King Raja kaw2..aku betul2 terkejut..Die adalah antara orang yang memuji K.Rajagobal masa Piala AFF Suzuki n aku rase die rapat jugak dengan King Raja coz die well known Sports Journalist..

Tapi kat ruangan semut api, at least aku terubat sket sebab at least penulisan die rasional..penulisan yang menggunakan pemikiran yang rasional berbanding emosi..Bukanla nak kate aku ni passionate membabi buta..aku pon mengaku permainan Harimau Malaya teruk masa lawan Singapore..itu satu hakikat yang aku terima..tapi tak perlu nak emosi sampai nak kritik habis-habisan seakan-akan King Raja satu disaster..siap kritik kate penggunaan istilah 'my boys' oleh King Raja lagi..Mengikut kate Rizal Hashim, team Harimau Malaya hak milik rakyat, bukan hak milik King Raja..let me tell u this with respect Mr. Rizal, die layak guna perkataan my boys..kenapa?tengok jela sekarang..time Malaysia tewas, siapa yang pertahankan Harimau Malaya habis-habisan?King Raja kan?penggunaan 'my boys' tu menunjukkan betapa rapatnya die dengan pemain-pemain Harimau Malaya..die bagaikan seorang bapa melindungi anak-anaknya daripada anasir-anasir luar dan kritikan..die yang menanggung segalanya..for me, personally, they are King raja's Boys..Stop this attack please..let them regroup and look at their mistakes so that they can be better in the future..

P.S: Berapa banyak iklan yang mengatakan tetap menyokong Harimau Malaya walaupon kalah berbanding ucapan Tahniah mase menang AFF Suzuki Cup? KIPAS...

-Tanah Tumpahnya Darahku-

No comments:

Post a Comment